שלום, אורח   התחברות
חיפה פורומים צור קשר
 
ויקי, כריסטינה, ברצלונה  

חיפה סיטי - חבל על הפנאי

הפכו אותנו לדף הבית חיפה המדריך המלא  ל חיפה, מכיל מידע על מסעדות, בתי קפה, תיאטראות, הצגות תערוכות ועוד הרבה בחיפה.
ראשי לאכול לשתות לשבת לקנות להתפנק לזוז לצאת לישון לקרוא לטייל להתחבר Eng
 
כרטיסים ברגע האחרון
 
 
 
חיפוש למי מיקום, סוג, רחוב ועוד
 
ויקי, כריסטינה, ברצלונה
 

הצטרפו אלינו

תתחילו לבנות את חיפה שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

ויקי, כריסטינה, ברצלונה

 
 

ויקי, כריסטינה, ברצלונה

9.2.2009  
 
 
alex
איזה סרטים
לא סרטים שאנחנו חווים בעיר המשוגעת הזו, כאלו שבשבילם משלמים כרטיס
כתבות נוספות :
  • שטח פרטי: מאחורי הגדר
  • מבולבלים ואבודים ביער
  • קנינו את פארק היורה
  •  
    אהבה רומנטית אמיתית היא אהבה לא ממומשת. התשוקה הורסת, היא בת חלוף, וכל מה שנותר להסתפק בו הוא סוג של זוגיות סכמתית. אלכס מסיק מסקנות בעקבות צפייה בסרט בסינמטק חיפה.
    לחץ לצפיה בגלריה

    פנלופה קרוז, מתוך הסרט

    • כתוב תגובה
    • שלח לחבר
    • שתף בפייסבוק
    • Bookmark and Share

     כדי להתייחס לסרט בצורה נאותה, יש צורך להתייחס לשם. ברצלונה לא רק מתפקדת כרקע רומנטי. ברצלונה מסמלת את התשוקה נטולת הרסן, את החופש האומנותי, את שבירת המוסכמות והיסחפות למערבולות של אושר רגעי וזמני. ברצלונה היא ההווה, ללא מסקנות העבר או השלכות העתיד, ולכן ברצלונה היא אחת מגיבורות הסרט.

     ויקי וכריסטינה (רבקה הול וסקרלט ג'והנסון) הן חברות טובות, שנוסעות לבלות את הקיץ בברצלונה. אלן מגדיר אותן כ"דומות בכל דבר מלבד דעתן על המושג אהבה". ויקי צריכה מחוייבות ורצינות, התשוקה לא משחקת תפקיד מרכזי בחייה. היא סמל הזוגיות הסכמתית ששורדת וכך היא גם מתנהגת ומדברת - מנתחת אירועים, מביטה עליהם בעיניים מפוכחות ולא מרשה לעצמה להיסחף.

    לעומתה, כריסטינה היא ההיפך הגמור. היא לא יודעת מה היא רוצה אלא רק מה היא לא רוצה. היא צריכה תשוקה נטולת גבולות, הרפתקה, היציבות חונקת אותה.

    זהירות ספוילר
    החברות מגיעות לברצלונה ומתארחות אצל זוג חברים מבוגר - ג'ודי ומארק נאש. השניים מתפקדים בתור המראה של הזוגיות. ג'ודי אינה מאושרת בחייה, אין לה תשוקה.

    ויקי וכריסטינה הולכות לתערוכה ושמות לב לבחור צעיר בחולצה אדומה. (צבע התשוקה שיחזור ברגעי שיא בסרט) הן לומדות כי הוא אומן שעבר גירושין סוערים. לאחר זמן מה הן יושבות במסעדה כאשר הגבר- חואן אנתוניו גונזלו (חבייר בארדם) ניגש אליהן ומזמין אותן לסוף שבוע עימו, שיכלול טיולים אוכל ו...אהבה.

    כריסטינה קופצת על ההצעה ולוקחת עימה את ויקי שכמובן מאוד לא מאושרת מכל הסיטואציה. סוף השבוע הסוער יפנה לכיוונים לא צפויים. כריסטינה עוברת לגור עם חואן אנתוניו, כאשר לפתע חוזרת לחייו גרושתו, מריה הלנה (פנלופה קרוז).

    התשוקה העזה שנוצרת, סוחפת את שלושתם למערכת יחסים, שהיא היא האיזון אותו חיפשו מריה הלנה וחואן אנתוניו בנישואין שלהם ולא מצאו. כריסטינה היא התשוקה שהם צריכים כדי לאזן את שגרת הזוגיות. כאשר כריסטינה מנתקת את הקשר, שוב מתמוטטת הזוגיות.

     ויקי לעומתה, שכל חושיה אומרים לה להתרחק מחואן אנתוניו, חוזרת שנית לחייו בעידודה של ג'ודי שמנסה דרכה להחזיר לאחור את הזמן שאיבדה ולבצע בחירות שונות. אך ויקי תלמד כי התשוקה הורסת. היא תחזור לבעלה ולזוגיות הבטוחה.

    כריסטינה חוזרת לנקודת ההתחלה, יודעת מה היא לא רוצה אבל לא יודעת מה היא רוצה. התשוקה השאירה אותה ללא תשובות ואת ויקי עם זיכרון צורב לחוסר היכולת של התשוקה להחזיק מעמד.

    תפאורת חושנית
    וודי אלן יוצר אווירה לוהטת בעזרת צבעים חמים ובוערים, מוזיקה חושנית, צילומים מרהיבים של העיר ברצלונה, מסעדות רומנטיות, יין אדום, אמנות, חופש והכל מתמזג יחד בחושניות של שלוש הבנות בתפקידים המרכזיים. סקרלט ג'והנסון מעולם לא נראתה קורנת כל כך. כמוה גם פנלופה קרוז, שהתשוקה מכרסמת בחייה ומטלטלת אותה עד לאבדון.

     וודי אלן חוזר לנושא ותיק בסרטיו, חוסר היכולת של זוגיות לשרוד. גיבוריו הם תמיד גרושים או בתהליכי גירושין. בסרטו הנוכחי, הוא אינו סוטה מהנתיב ומוצא נחמה בתשוקה רגעית.

    כך הוא נהג גם עם גיבורי סרטו "חנה ואחיותיה" כאשר בעלה של חנה מתאהב באחותה ויחד הם חווים רגעי אושר, אך לבסוף הוא מבין כי הזוגיות נטולת התשוקה, היא הדבר שישרוד. זוהי הפשרה שעליו לעשות. ויקי לומדת את השיעור הזה והיא תישאר מוגנת בחייה החדשים עם בעלה הניו יורקי. כריסטינה חווה את התשוקה, אך ברגע שהיא מרגישה שיגרה היא בורחת והיא תמשיך לחפש כל חייה, כנראה ללא סיפוק.

    ניתוח בצפייה נוספת
    אך סרטו החדש של וודי אלן דורש מחשבה נוספת מעבר לניתוח ראשוני.

    וודי אלן פותח את הסרט עם מספר (narrator), לכאורה 'מספר כל יודע' אבל למעשה לא. במבט לאחור, ניתן לזהות אותו כמספר מנקודת מבטן של הבנות, אנו מקבלים רק את התחושות והמחשבות שלהן, אבל לא את אלה שממומשות אחר כך בדיאלוגים, אלא את האמת, הכנות הפנימית. אם כך, למספר יש חשיבות שנובעת מכך.

    אלן נותן לנו רמז אחד עבה, ואז מבקש מאיתנו שנתחיל לעבוד ולהבין את היצירה שלו. כאשר ויקי וכריסטינה נוסעות במונית משדה התעופה לעיר ברצלונה, המספר מציג לנו אותן. "דומות בהכל רק לא בהשקפתן לגבי המושג אהבה". אך הדרך בה הוא מציג אותן ויזואלית היא הרמז. וודי אלן חוצה את המסך לשתים.

    מפה קצרה הדרך להנחה שלי, כי למעשה יש לנו אישה אחת עליה הסרט. היא כוללת בתוכה את הרציונאל, את התשוקה הרומנטית הבלתי ממומשת, ואת התשוקה ההורסת בדמותה של פנלופה קרוז.

    המספר הוא למעשה מספרת, וכשהיא מתערבת זה כדי לומר לנו את האמת לגבי מה שמתחולל בנפשה. כאשר היא לא מדברת אנו חוזרים לפסקול של הסרט, שמלווה בשיר נושא אותו שרה אישה בספרדית.

    אני מוצא להנחה שלי ביסוס גם דרך אמצעי המבע וגם דרך התוכן. השינוי שעוברות ויקי וכריסטינה הוא דוגמה טובה.

    כריסטינה מתחילה בתור הבחורה הרגשנית, שלא נוטלת את דרך השכל הישר, אלא מרשה לרגש להשתלט עליה ומחפשת את הרומנטיקה. וודי אלן מגדיר את הרומנטיקה כאהבה אמיתית וחשוב מכך - לא ממומשת. לכן כריסטינה תעזוב לבסוף את מריה הלנה וחואן אנתוניו כי מימוש האהבה יוביל לשגרה ממנה היא מנסה לברוח.

    ויקי לעומתה מנתחת את המציאות. כאשר חואן אנתוניו ניגש אליהן ומציע להן לבוא איתו, כריסטינה מיד מסכימה וויקי פותחת במונולוג מנתח הראוי לדמות של וודי אלן. חואן אנתוניו אומר לה מפורשות שהיא מנתחת את המציאות עד שכל הקסם נסחט ממנה.

    לאורך הסרט הן עוברות שינוי ולא היפוך, כי אם השלמה וחיבור של החלק "האחר". ויקי מוצאת עצמה שוב ושוב חושבת על הזמן שבילתה עם חואן אנתוניו, היא כבר לא מוצאת דרכים לנתח את המפגש ולהמשיך בחייה. ככל שהסרט מתקדם, הדיאלוגים בהם היא מעורבת הן פחות ופחות רציונאליים ויותר מסתכמים בתגובות אמוציונאליות.

    כריסטינה לעומתה, מתחילה יותר ויותר לממש את עצמה. היא מתחילה לצלם ומשתפרת בכך מאוד, היא מממשת את תשוקתה גם לחואן וגם להלנה וכך גם היא מתחילה יותר ויותר לנתח את מצבה, עד שבסוף היא מבינה כי לא זה מה שהיא רוצה והיא עוזבת. 

    חואן לא יכול לחיות לבדו, הוא צריך את התשוקה בחייו ומנסה להחזיר את ויקי לחייו. היא נכנעת ומתפתה ומוכנה לוותר על חייה, אך ברגע שהיא מוכנה לממש את אהבתה אליו שוב הכל מתפרק. מריה הלנה, בתור התשוקה ההורסת, נכנסת חזרה לתמונה.

    איחוד או פיצול?
    חלק נוסף בעלילה שתורם לניתוח אותו אני מציע, הוא דמותה של ג'ודי. היא מהווה מעין מראה לשלוש הדמויות. היא חיה עם בעלה אותו היא אינה אוהבת עוד, ומדי פעם פוצחת ברומנים קצרים. קיים בה הרציונאל ולכן היא נשארת עם בעלה. קיימת בה התשוקה הרומנטית לאהבה, ולכן היא מנסה לשכנע את ויקי להיענות לחיזוריו של חואן אנתוניו ומודה שהיא בעצמה הייתה צריכה לעשות זאת לפני עשרים שנה.

    קיימת בה התשוקה ההורסת בצורת אותם רומנים קצרים שהיא מודה כי אין להן משמעות אלא כסוג של ניסיון להכות על חטא. הליהוק של השחקנית משמעותי- גם אצלה וגם אצל כריסטינה מובלט המראה הבלונדיני ויש שימוש ניכר בתאורה רכה.

    מצד אחד היא "דומה" לכריסטינה ומצד שני חיה את חיה לפי אמות המידה של ויקי, ומצד שלישי יש בנפשה את אותו יצר של מריה הלנה. לכל דמות חסר משהו שיש לשנייה והוא מה שהיא באמת מחפשת. אך בעוד לכריסטינה חסר את מה שיש לויקי ולהיפך, למריה הלנה חסר את מה שיש לשניהן ולכן היא הנוירוטית מבן שלושתן ואינה מסוגלת לנהל שום סוג של מערכת יחסים.

    מבע קולנועי
    מבחינת אמצעי המבע, כפי שציינתי בהתחלה חלוקת המסך לשניים מהווה את הרמז העבה של הסרט. מבחינה סגנונית, וודי אלן מקפיד לצלם את הבנות באותם המרחקים. כלומר אם כריסטינה מופיעה בשוט כלשהו במרחק מסוים מהמצלמה אז מיד אחריה נראה את ויקי מאותו המרחק. יש התאמה של אופי הצילום שלהן.

    אלן משתמש במספר בתור גורם מאחד של שתיהן. הוא מדבר מנקודת מבטן. וההתנסחות שלו, השימוש במילים ספציפיות בהחלט תורמות לסברה כי זוהי מספרת. היא שם לתת לנו את האמת לגבי תחושותיהן ורגשותיהן של הבנות, אך כאשר יש רגעי כנות אמיתיים המספר נעלם. למשל הסיקוונס בו מבקש חואן אנתוניו מויקי להיפגש עמו. היא לא מנתחת או מתרצת אלא אומרת בכנות יוצאת דופן שהיא מפחדת. בכל הזמן הזה אין צורך במספר כי הכנות כבר שם.

    אלן משתמש בחוכמה בצבעים. כריסטינה לובשת בגדים עם צבעים חמים וחזקים, ויקי בצבעים אפרוריים או ניטראליים (לבן). לאורך הסרט יש נזילה של צבעים מצד לצד, לפי השנוי שעובר על הדמויות. כך גם מריה הלנה מופיעה בתחילה בשחור, כאשר היא במצה הקשה ביותר, ככל שהזמן מתקדם והיא מתייצבת במערכת היחסים יחד עם כריסטינה, הצבעים הופכים רכים יותר ולבסוף שוב בשחור.

    שלושתן עוברות תהליך אבל רק ויקי וכריסטינה יוצאות ממנו כאדם מורכב יותר שמכיר את החצי השני שלו, או יותר נכון, את שני השלישים האחרים שלו. מריה הלנה נשארת אומללה, חצויה ובלתי שלמה.

    חואן אנתוניו מציג לנו את אביו המשורר. הוא טוען כי המשפטים שאביו יוצר הם היפים ביותר בשפה הספרדית. אך הוא אינו מפרסם את שיריו, הוא מונע מהעולם את יצירתו כעונש על חוסר יכולת של בני האדם ללמוד לאהוב. לדעתי, כוונתו היא שלא למדנו לפייס את כל חלקיה השונים של נפשנו.

    וודי אלן יצר לנו דמות מורכבת ופיצל אותה לארבע ישויות שונות במציאות של הסרט. המספר בתור הכנות האמיתית. ויקי בתור הרציונאל וחוסר הרצון להיכנע לתשוקה. כריסטינה בתור הרומנטיקה והאהבה הבלתי ממומשת והלנה בתור התשוקה ההורסת.

    גם בגילו המופלג ולאחר קריירה מפוארת של 40 שנה אלן עדיין מסוגל להגיע לשיאי יצירה, המעמידים את רוב יוצרי הקולנוע של זמננו בצילו הענק. רק שימשיך כך.

     
    שלח לחבר שתף בפייסבוק כתוב תגובה
     
    עוד בחיפה סיטי
    לחץ לצפיה בזקנים חסרי מנוח
    זקנים חסרי מנוח
    "לצוד פילים" מסתמן כלהיט הישראלי של הקיץ, אבל איתמר רייצס עדיין מאמין שרשף לוי מסוגל ליותר
        
    לחץ לצפיה במרכז פנימה
    מרכז פנימה
    מרכז הולסטי, מרכז לטיפולים ברפואה קונבנציונלית ורפואה משלימה.

    הצטרפו אלינו

    תתחילו לבנות את חיפה שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

     
    רוצה שידעו מה את/ה חושב/ת ? להוספת דעתך לחץ/י כאן
    הציון של חברי telavivcity
    2.
    MyCity9677
    הסרט הזה
    מה זה דפוק ממש
    19.3.2009
    1.
    אביב84
    ניתוח נהדר וסרט מצוין
    מאוד נהניתי לראות את הסרט הזה, הוא נתן ביטוי למושג אהבה ומהותה בצורה יוצאת מן הכלל. שמחתי שהסרט שונה מסרטיו האחרים של וודי אלן, ושהוא מרגיש חצי אירופאי בזכות השחקנים המעולים חוויאר ברדם ופנלופי קרוז. וכמובן גם סקרלט יפהפיה כתמיד. גם אני כמו המבקר ראיתי בכל דמות את הפנים השונות של האהבה, והרגשתי תחושת החמצה בסופו של הסרט, כאשר כל אחת מהדמויות נשארה באותו מצב שהיתה בו בתחילה, ולא הצליחה לראות צד אחר. בכל מקרה הסרט מאוד מומלץ!
    10.2.2009
      ויקי, כריסטינה, ברצלונה
    הצגות| הרצאות| מוסיקה, הופעות| מופעים| מכירה| מסיבות| סדנאות| סיורים| ספורט| פסטיבלים| שווקים| סרטים| תערוכות
    מפה של חיפה| בעל עסק| שאלות ותשובות| תקנון Mycity| כל הזכויות שמורות (c) סיטי אתרים בע"מ | תקנון האתר | אודות | פירסום אירועים בחיפה | עלו על המפה
    פרסום חנוכה בחיפה | חנוכה 2012 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בחיפה, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בירושלים, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום סילבסטר בחיפה | סילבסטר 2013 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בחיפה, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בירושלים, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום מסעדות, בתי קפה בחיפה| בתי קפה בתל אביב| מסעדות בתל אביב| יוגה, כושר בתל אביב| טיפוח, ספא בתל אביב| Barcelona| ג'אז בים האדום 2011|
    תל אביב : הצגות, מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Tel aviv
    ירושלים : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Jerusalem
    אילת : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Eilat
    הרצליה : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Herzliya