שלום, אורח   התחברות
חיפה פורומים צור קשר
 
וודי אלן - אובססיבי למוות  

חיפה סיטי - חבל על הפנאי

הפכו אותנו לדף הבית חיפה המדריך המלא  ל חיפה, מכיל מידע על מסעדות, בתי קפה, תיאטראות, הצגות תערוכות ועוד הרבה בחיפה.
ראשי לאכול לשתות לשבת לקנות להתפנק לזוז לצאת לישון לקרוא לטייל להתחבר Eng
 
כרטיסים ברגע האחרון
 
 
 
חיפוש למי מיקום, סוג, רחוב ועוד
 
וודי אלן - אובססיבי למוות
 

הצטרפו אלינו

תתחילו לבנות את חיפה שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

וודי אלן - אובססיבי למוות

 
 

וודי אלן - אובססיבי למוות

2.8.2008  
 
 
alex
איזה סרטים
לא סרטים שאנחנו חווים בעיר המשוגעת הזו, כאלו שבשבילם משלמים כרטיס
כתבות נוספות :
  • נערה עם תספורת נינט
  • קלוז-אפ ישראלי
  • מהצד הדרומי של הכדור
  •  
    ממודרניזם לפוסט-מודרניזם - חוויית המוות ביצירתו של וודי אלן. חלק ראשון בסדרת כתבות של אלכס
    • כתוב תגובה
    • שלח לחבר
    • שתף בפייסבוק
    • Bookmark and Share
    במשך יותר מ-30 שנה יצר וודי אלן סרטים בעלי אופי מודרניסטי והומאני. סרטיו הביעו רצון לחבר מחדש את האדם ולמצוא משמעות לחייו. בעשר השנים האחרונות, נראה כי אלן עבר שינוי עמוק ומהותי ביצירותיו. מטרת המאמר היא לחקור אספקטים בשינוי הזה ולעמוד על טיבו. האדם במאה ה-20 הטיל ספק בכל הגדרה שתממש את קיומו האינדיבידואלי וחיפש ללא הרף משמעות לקיומו.

    אלן אמנם השתמש בטכניקות פוסט-מודרניסטיות כרפלקסיביות ואינטר-טקסטואליות, אך הוא כן שאף להגדיר ערכים אובייקטיביים ומוסר מוחלט. המאמר יבדוק מה השתנה במהלך שנות ה-90. האם אלן הפך למודרניסט מיואש המשתמש בטכניקות פוסט מודרניות? האם הוא נוטש לחלוטין את כל הרעיון הערכי אותו טיפח עם השנים?

    אלן מאמין שהאדם יכול למצוא לעצמו הגדרה בעולם. דרך אחת בה הוא נוקט על מנת לשלוח את דמויותיו לחיפוש המשמעות, היא החוויה המכוננת - חוויית המוות. דרך הבנתו של האדם שהוא יגיע לסוף בלתי נמנע. הבנה זו שולחת אותו לחיפוש משמעות לחייו. כיוצר מודרניסט השתמש אלן באמצעים רבים על מנת לצאת לחיפוש של משמעות.

    ההתמקדות שלי, היא מה קורה לדמות כאשר היא באה במגע עם חווית המוות. בתקופה המודרניסטית שלו, לחוויה משמעות עמוקה והיא גורמת לאדם לשאול שאלות לגבי זהותו ובתקופה הפוסט מודרנית שלו, לחוויה אין משמעות ולחווה אין דרך לשאול שאלות או להפיק תובנות לגבי עצמיותו.

    ההתמקדות תהיה בשניים מסרטיו הגדולים ביותר. סרטו מ-1986 "חנה ואחיותיה" ולאחר מכן ב-1989 "פשעים ועבירות קלות". משם אמשיך לסרטו מ-1996 "כולם אומרים 'אני אוהב אותך'" כיצירה המתאפיינת בייאוש מהאדם. התחנה הבאה תהיה בסרטו מ-1997 "לפרק את הארי" ולאחריו "סלבריטי" מ-1998 ו"מתוק ומרושע" מ-1999, שמהווים סיום פרק אצל וודי אלן ועוסקים בדמויות תלושות שלא מוצאות בסיס להווייתם.

    אלן לא מציל אותם מתלישותם אלא מעניש אותם ומתייאש מהם. הדוגמא הבאה תהיה מסרטו מ-2003 "כל דבר אחר", שם ההתייחסות למוות לובשת צורה שונה. לבסוף אתייחס לסרטו מ-2005 "נקודת מפגש" ואבחן גם אותו בנוגע לחוויית המוות.

    מודרניסט אקזיסטנציאליסטי
    במהלך שנות ה-70 יוצר אלן מספר סרטים מודרניסטיים. אמנם יש שימוש בטכניקות פוסט מודרניסטיות כרפלקסיביות ואינטר-טקסטואליות, אך סרטיו הם מודרניסטיים מכיוון שהוא נשאר מורליסט. אלן תובע מהאדם להיות מוסרי וטוען שיש ערכים אובייקטיביים. הוא מנסה להראות את הדיאלקטיקה בין האדם לחברה ולתת הגדרה לאדם. לאורך יצירותיו הוא מנסה לעשות זאת בדרכים שונות. אלן מנסה לממש את האדם המתפורר. החוויה המכוננת, חוויית מוות או כמעט מוות שעוברת על הגיבור, גורמת לו לחשוב על משמעות קיומו.

    ב-1969 ביים אלן את סרטו הראשון "קח את הכסף וברח". הסרט מספר את סיפור חייו של פושע לא יוצלח בשם ורג'יל. אלן תוקף את תלישות הסובייקט דרך דמות זו. ורג'יל מסוגל להגדיר עצמו רק כחלק מחברה, מקולקטיב, משהו גדול יותר. יחיד המנוכר מהעולם ומעצמו.

    אלן מתעסק בנושאים אקזיסטנציאליסטיים. כפי שסארטר הגדיר זאת, אין אלמנט אלוהי. כאשר אלוהים ברא את העולם הוא קודם חשב על איך העולם יהיה ואיך הטבע האנושי יהיה, כלומר- המהות שלהם. לאחר מכן יצר את העולם ואת הטבע האנושי- כלומר קודם חשב על המהות ואז על הקיום. אך אם אין אלוהים אז אין מהות, אלא רק קיום תלוש שרק אחריו תבוא מהות כלשהי שאותה אנו נקבע. האדם חייב להכיר בכך שאין משמעות לקיום, אז הוא לוקח אחריות על חייו וקובע בעצמו את מערכת הערכים המוסרית שעל פיה יחיה. דוגמה לביקורת של אלן על האקזיסטנציאליזם:

    ALLEN: That's quite a lovely Jackson Pollock, isn't it?
    GIRL IN MUSEUM: Yes it is.
    ALLEN: What does it say to you?
    GIRL IN MUSEUM: It restates the negativeness of the universe, the hideous lonely emptiness of existence, nothingness, the predicament of man forced to live in a barren, godless eternity, like a tiny flame flickering in an immense void, with nothing but waste, horror, and degradation, forming a useless bleak straightjacket in a black absurd cosmos.
    ALLEN: What are you doing Saturday night?
    GIRL IN MUSEUM: Committing suicide.
    ALLEN: What about Friday night?
    GIRL IN MUSEUM: [leaves silently]
    "Play It Again, Sam", Paramount Pictures, 1972

    הדוניזם ללא גבולות
    גישה זו עלולה ליצור סוג של הדוניזם ללא גבולות. פה כוחו של אלן כיוצר בתקופה המודרניסטית. הוא יוצא נגד ההדוניזם ובעד מציאת המשמעויות. אלן מחפש דרך שהאדם יוכל להגדיר את עצמו ולא לחיות בעולם תלוש, כי כאשר הקיום הוא חסר ערכים לא נותר אלא להתאבד, כפי שאותה נערה בסרט מצהירה. אלן טוען שיש ערכים ואמות מידה שהם מעל לקיום, שהם אובייקטיביים.

    המפגש עם המוות צריך להוביל את האדם לחיפוש משמעות, מכיוון שאלן מתייחס למוות כחוויה תהומית ועמוקה. כאשר אדם חי בקיום תלוש ומנסה בכל כוחו למצוא משמעות לחייו ונכשל, הדרך הקיצונית ביותר לחוות חוויה משמעותית היא דרך התאבדות. התאבדות נתפסת כחוויה האולטימטיבית והמשמעותית ביותר שאדם יכול לעבור כהתרסה נגד החיים התלושים. דרך ניסיון זה יכול האדם לומר משהו על החיים האלה, כי הוא נכשל בחיפוש המשמעות שלו אל מול החוויה.

    בסרטו מ-1975 "אהבה ומוות" ("Love and Death") מתכתב אלן עם יוצרים שהשפיעו על עבודותיו, כדוגמת ברגמן ואידיום מלאך המוות, הספרות הרוסית ועוד. גיבור הסרט מנסה למצוא משמעות לחייו דרך זיכרונות ילדותו, הוא עורך לעצמו אנליזה של ילדותו שתסביר את הווייתו כאדם בוגר (שימוש שיתפוס מימד פסיכואנליטי ב"הרומן שלי עם אנני" Annie Hall).

    בסרטו מ-1979 "מנהטן" מתמודד אלן עם התפוררות המוסר והיושר הפנימי של האדם. אלן מאפשר לגיבוריו לחיות חיי אינטלקטואל (או פסיאודו אינטלקטואל במקרה הזה), חיים ללא בעיות קיומיות ועם ידע בתרבות. גיבור הסרט - אייזיק בן 40, מפתה את טרייסי - ילדה בת 17 וטוען לאהבת אמת. הוא מניפולטיבי ובשלב מסוים מבקש ממנה לעזוב אותו, אך לא מתוך דאגה אלא מתוך רצון שלו להיות עם מישהי אחרת. לבסוף הוא מנסה להחזיר אותה אליו, אך שוב מטעמים אנוכיים. טרייסי עוזבת והוא נשאר לבסוף לבדו.

     
    שלח לחבר שתף בפייסבוק כתוב תגובה
     
    עוד בחיפה סיטי
    לחץ לצפיה בזקנים חסרי מנוח
    זקנים חסרי מנוח
    "לצוד פילים" מסתמן כלהיט הישראלי של הקיץ, אבל איתמר רייצס עדיין מאמין שרשף לוי מסוגל ליותר
        
    לחץ לצפיה בנאיה יוגה חיפה
    נאיה יוגה חיפה
    נאיה יוגה חיפה מגוון שיעורי יוגה לכל הרמות בחיפה! אשטנגה יוגה, שאדו יוגה, ויניאסה, ויג'נאנה ועוד... מגוון שיעורי פילאטיס גארודה לחיזוק, חיטוב, בריאות ואנרגיה...

    הצטרפו אלינו

    תתחילו לבנות את חיפה שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

     
    רוצה שידעו מה את/ה חושב/ת ? להוספת דעתך לחץ/י כאן
      וודי אלן - אובססיבי למוות
    הצגות| הרצאות| מוסיקה, הופעות| מופעים| מכירה| מסיבות| סדנאות| סיורים| ספורט| פסטיבלים| שווקים| סרטים| תערוכות
    מפה של חיפה| בעל עסק| שאלות ותשובות| תקנון Mycity| כל הזכויות שמורות (c) סיטי אתרים בע"מ | תקנון האתר | אודות | פירסום אירועים בחיפה | עלו על המפה
    פרסום חנוכה בחיפה | חנוכה 2012 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בחיפה, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בירושלים, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום סילבסטר בחיפה | סילבסטר 2013 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בחיפה, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בירושלים, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום מסעדות, בתי קפה בחיפה| בתי קפה בתל אביב| מסעדות בתל אביב| יוגה, כושר בתל אביב| טיפוח, ספא בתל אביב| Barcelona| ג'אז בים האדום 2011|
    תל אביב : הצגות, מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Tel aviv
    ירושלים : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Jerusalem
    אילת : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Eilat
    הרצליה : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Herzliya